Navigace

Hodnocení studia IB

Další komentáře lze najít nebo vkládat v diskuzním fóru.

 

Dobrý den pane Kašpare,

Už nějakou dobu se vám chystám poslat poděkování za to, co jste pro nás jako pro studenty Inteligentních Budov vytvořili.

Až s odstupem času a vyzkoušením si několika celkem odlišných profesí můžu ocenit velký záběr oboru.

Po stránce technické si určitě každý najde svá oblíbená i neoblíbená témata. Jako mladému klukovi mi přišlo vše, co děláte jako samozřejmé a na všem jsem viděl nějakou tu skvrnu. Dnes při daleko větším pochopení, jak to na světě funguje musím říct, že je obdivuhodné, co se vám podařilo vytvořit.

Co bych ve škole uvítal asi nejvíc ( a bohužel nevím, zda by o to byl v řadách studentů zájem) by byly předměty zaměřující se na měkké dovednosti jako je: zvládání plánování času, vypořádávání se s úkoly a starostmi a prezentační/obchodní dovednosti.

Ještě jednou za sebe děkuji za vše, co jsem mohl absolvovat. Teď s odstupem času celkem lituji, že prostor pro dotazy k tématu byl často nevyplněn. V současnosti je dotazů hodně, ale často není koho se zeptat.

 

Přeji krásný den a hodně sil do nadcházejících semestrů.

 

Ing. Jan Horník 

BECKHOFF Česká republika s.r.o.

 


 

Po absolvování bakalářského programu Elektronika a informatika na FEL jsem měl pocit, že úzká specializace v mém předchozím oboru, není to čemu bych se rád dále věnoval. Na druhou stranu jsem se nechtěl vzdát již pracně nabytých vědomostí z předchozí studia a právě proto nově vznikající studijní program Inteligentní budovy byl tou ideální volbou pro rozšíření znalostí nejen v elektro oboru, ale také otevření nových obzorů v rámci tohoto mezifakultního studia, které je dále zaměřeno na problematiku stavebního řešení (FSv) a na techniku prostředí staveb (FS).

 

S odstupem času mohu s jistotou konstatovat, že se mi mé rozhodnutí stoprocentně vyplatilo. Nejenom, že jsem měl možnost studovat velice zajímavý a do budoucna perspektivní obor, ale také jsem poznal spoustu skvělých lidí jak mezi spolužáky, tak i z řad pedagogů ;-). Přestože jsem pracovní uplatnění nenašel (ani nehledal) úplně ve stejném oboru, tak i přesto si troufám říci, že mi vystudování oboru IB velice pomohlo. Díky němu jsem se naučil chápat věci v širších souvislostech a lépe se tak orientovat v komplexních problémech, díky tomu jsem nyní považován za odborníka ve svém oboru. A také už jen to, že název Inteligentní budovy vyvolává při pohovorech veliký zájem a ohlas, stojí za to mít jej ve svém CV ;-).

 

Přestože obor má za sebou první krůčky, tak je považuji za zdárný a doufám, že i do budoucna se bude tento obor zapisovat do očí odborné veřejnosti jako přínosný. Závěrem bych velice rád poděkoval všem těm, kteří se na vzniku programu IB podíleli, protože na 2 roky strávené s nimi se nedá nikdy zapomenout.

 

 

 


 

 

Jak hodnotíte průběh studia s ohledem na obtížnost?
Prubeh byl hladky, pouze predmet Prenosove jevy byl pro studenty z FELu pomerne obtizny kvuli absenci znalosti zakladnich principu mechaniky tekutin. Ty se na FELu neuci, ale myslim, ze v druhem roce si to pan doktor Bartak uvedomil a osnovy upravil  tak, aby to bylo ze zacatku spravne vysvetleno. Tento pristup chvalim, protoze zkouska samotna pak nebyla lehci, jenom vyuka byla lepe prizpusobena studentum z FELu.
Ostatni predmety meli prumernou narocnost, nektere byly lehci, jine tezsi, ale pri navsteve prednasek a dostatecne priprave s nimi nebyl vetsi problem.

 

Jak hodnotíte úroveň a dostupnost studijních materiálů?
Nejlepsi poskytli jednoznacne vycujici z Fakulty Strojni - Bartak, Matuska a zejmena profesor Basta
Materialy pro fakultu stavebni byly vetsinou dostatecne, ale casto tvorene pouze slajdy z prednasek. K dispozici byly i skripta, ale v duchu moderniho pristupu programu IB bych uvital jejich elektronickou podobu.
Materialy pro predmety z FELu byly ruznorode. Napriklad pro predmet Nezavisle zdroje nam nebyly poskytnuty ani slajdy v puvodni podobe (byly bez textu, pouze s obrazky). Na drueh strane, pro predmet Senzory a site bylo slajdu az prilis mnoho a take casto bez popisu. V pripade takto narocneho predmetu bych uvital specialni skripta pro IB a ne pouze doporuceni skupiny skript z FELu.

 

Pracujete v oboru IB a pomohlo Vám toto studium práci získat?
Ne a nepomohlo. Duvod byl ten, ze obor je hodne vseobecny a vyuka nejde do hloubky. Prave pro ziskani prace bez predchozi praxe je ale dulezite znat zaklady, protoze vstupnimi pozicemi jsou vetsinou pozice projektantu, na ktere vsak IB studenty nepripravi.
Napriklad vyucujici z fakulty stavebni uvadeli mnoho zajimavych faktu z praxe, ale bez znalosti pravidel skutecneho navrhu to bylo v souvislosti s hledanim zamestnani zbytecne.
Ale samozrejme mam na tom velky podil i ja, protoze jsem se nesnazil zamestnat v oboru uz behem studia.

 

Co se Vám na studiu líbilo a co naopak vidíte jako špatné?
Libil se mi samozrejme predmet oboru, bylo to velice zajimave a velka vetsina predmetu byla pro me prinosna. Take se mi libil uz vyse zmineny pristup vyucujicich z fakulty strojni a hlavne z ustavu techniky prostredi, kteri se novemu oboru prizpusobili nejlepe.
Nebylo nic, co by se mi vyslovene nelibilo, spise bych chtel upozornit na to, aby se dodrzovalo to, ze materialy by mely byt dostupne na strankach oboru a vyuka by mela byt soustredena do 3 dnu. Nektere volitelne predmety byly totiz i v jine dny a to nevyhovovalo studentum se zamestnanim.

 

Co v programu chybělo a co povazujete za nepřínosné?
V ramci obsahu vyuky nic, zaber byl siroky. Kazdy student se musel "specializovat" v ramci projektu a diplomove prace, ale pri zachovani obsahu a sirky vyuky si jiny pristup nedovedu predstavit. Nevyhodou je to, ze pokud student pri hledani prace v oblasti blizke diplomove prace neuspeje, tak si praci v ramci oboru asi nenajde (muj pripad :) ).

 

Co navrhujete změnit?
viz. odpoved k otazce co se mi nelibilo.

 

Zaver:
Studium hodnotim jako velmi prinosne s dobrou atmosferou, ktere nejvice pomohli vyucujici z Ustavu techniky prostredi na FS. Jejich predmety byly jedny z nejtezsich, ale vyucujici k nim poskytli kvalitni materialy urceny specialne pro IB. Praci jsem si nakonec nasel v oboru blizkem memu bakalarskemu studiu, ale presto nelituji, ze jsem na IB sel.

 


 

Jak hodnotíte průběh studia s ohledem na obtížnost?
Studium nebylo prilis narocne, ovsem hodne zalezi na fakulte, na ktere tento program studujete nebo spise na predmetech, ktere si s ohledem na fakultu zapisujete. Dalo by se rici, ze vyucujici casto zohlednuji, z ktere fakulty student pochazi a snazi se narocnost predmetu prizpusobit konkretni osobe. Takze dostudovat tento obor neni zase tak tezke. 

 

Jak hodnotíte úroveň a dostupnost studijních materiálů?
Opet zalezi na konkretni fakulte. Nejlepe s podklady a jejich urovni na tom byla fakulta strojni, ktera specialne pro studenty IB vytvarela skripta a take uroven prednasek i cviceni zde byla bezkonkurecne nejlepsi. Na zbylych dvou fakultach byly materialy vetsinou take k dispozici, nicmene jejich uroven nebyla vetsinou tak dobra jako na FS.

 

Pracujete v oboru IB a pomohlo Vám toto studium práci získat?
Castecne v oboru IB pracuji, nebo spise zacinam - obor facility management. A rekla bych, ze studium IB plusem bylo (nicmene obor neni zas tolik znamy - prozatim). Vyhodou spis byl siroky okruh absolvovanych predmetu - ze vsech fakult a tim i znalosti, kterymi se mnoho lidi "pochlubit" nemuze a zrovna pro tento obor se siroky prehled hodi.

 

Co se Vám na studiu líbilo a co naopak vidíte jako špatné?
Nejvetsim plusem studia byl jednoznacne pristup "oboru"/FEL a zajem o studenta (od studijniho oddeleni, pres jednotlive vyucujici az k "vedeni" oboru). Vzhledem k tomu, ze mam s cim porovnavat (na druhem oboru, ktery studuji, je pristup zcela opacny), rekla bych ze ostatni obory/fakulty by si z oboru IB/FEL mely vzit priklad.
Dalsim kladem byla uroven prednasek (predevsim FS a FEL), mnozstvi "extra" prednasek od odborniku z ruznych odvetvi, poradane exkurze, sponzorovani nakupu knih a taky pomerne vysoka prospechova stipendia (v porovnani s jinymi obory).
Vyslovene spatne nebylo nic. Nekolik vyhrad bych mela napriklad ke studijnim planum, k obsahu nekterych predmetu (viz co navrhuji zmenit) nebo k urovni SZZ, ktere dle meho nazoru neprobihali na stejne urovni na vsech fakultach (coz na druhou stranu ani zajistit nejde a hodnotit neco, ceho se sami neucastnite a mate pouze z doslechu, taky neni zrovna fer). Ikdyz pokud mohu porovna obtiznost SZZ na obou fakultach, ktere jsem studovala/studuji, tak si daleko vic budu "cenit" titulu z FEL nez titulu z FSV (vic jsem se na nem "nadrela" a asi jsem i v prubehu studia IB ziskala daleko vice znalosti nez pri druhem studiu na FSV).

 

Co v programu chybělo a co povazujete za nepřínosné?
Asi bych ocenila nejaky specialni predmet tykajici se "inteligentnich" systemu/rizeni budov/apod. (kdyz uz se tento obor takto jmenuje a tohle jsem si predstavovala, ze bude jeho podstatnou casti). Podle me byl prehled v ramci predmetu Senzory a site nedostacujici (ikdyz chvalim, ze snaha tady byla) a take prednasky firmy Honeywell asi uplne nezastoupily tuto oblast, o kterou jsem mela nejvetsi zajem.
Za neprinosne nelze oznacit asi nic vzhledem k tomu, ze si kazdy mohl zapsat, co ho nejvice zajimalo (takze pro neho neprinosne predmety vynechal a povinne predmety se vetsinou hodily). Vyber byl pomerne velky, ikdyz mne konkretne chybely prave predmety, ktere by se podrobneji zabyvaly automatizaci budov/inteligentnimi systemy/apod. Pokud si dobre pamatuji byly ve studijnich planech i jine predmety (Umela inteligence, Distribuovane ridici systemy, apod.) a vzhledem k tomu, ze jsem tyto predmety zapsane nemela, tak nevim jestli treba do teto oblasti nezasahovaly (?), takze bych nerada neopravnene kritizovala.

 

Co navrhujete změnit?
Vzhledem k tomu, ze jsem byla jako stavarka na FELu, asi by mi hodne pomohlo ziskat alespon zakladni znalosti, ktere meli ostatni studenti FEL. Coz by bylo prinosem pro vsechny stavare, kteri napriklad na predmetu Senzory a site (event. Rozvody a pohony - v casti pohony) byli "uplne mimo".
Pomerne mi pomohlo absolvovani predmetu Mereni v budovach, ale myslim si, ze tomu zase mel predchazet predmet Elektronika. A asi by nebylo spatne na to stavare (mozna i strojare) na zacatku studia upozornit (kdyz uz predmety nejsou povinne). Prave studijni predmety na FEL mi prijdou nejvice odlisne (narocne) pro studenty FSV i FS od jejich dosavadniho vzdelani a proto by stalo za to jim poskytnou nejaky zaklad "FELackych" znalosti.
Studia na FSV a FS se v mnohem nelisi (pokud clovek nehodnoti narocnost a hloubku vedomosti), proto jsou pro obe skupiny pochopitelne. Nadruhou stranu nemuzu hodnotit vztah "FELaku" k narocnosti (pochopitelnosti) FS a FSV. Bylo by dobre se na zacatku studia zamerit alespon na castecne sjednoceni vedomosti nebo spise na to, aby studenti meli zaklady, ktere pak budou potrebovat.
Urcite by byl uplne nejlepsi i mezifakultni bakalarsky obor, coz je asi takove trochu "sci-fi". Mezifakultni studium byl urcite dobry napad, myslim si, ze oproti klasickemu studiu na jedne fakulte to ma spoustu vyhod. A taky asi nikde neziskate takovy velky okruh znalosti z ruznych oboru.
Dalsi co by zaslouzilo malou zmenu by byl mozna obsah a zacleneni nekterych predmetu. Na FS bych asi nic nemenila (mozna jen predmet Prenosove jevy by byl mozna prinosny i pro stavare, nemyslim si, ze by byl tak tezky a zbytecny jak vetsina studentu tvrdila, naopak v nekterych dalsich strojarskych predmetech ze znalosti z tohoto predmetu hodily). FSV nedokazu nestranne posoudit, jelikoz mi predmety prisly az prilis jednoduche a vetsinu latky jsem uz znala. Zajimavy mi prisel predmet Systemy budov, ktery byl zamereny predevsim na poznatky z praxe a asi jako jeden z mala stavarskych pro me uzitecny. Na FEL byly zajimave skoro vsechny predmety, ale problem byla prave absence zakladnich znalosti a proto se nekdy clovek trochu ztracel. Jedine co jsem zatim nikdy nepotrebovala byl predmet Informacni a znalostni systemy, takze ten mi prijde trochu zbytecny, ale zase jen v mem konkretnim pripade - ikdyz aspon mate potuchu o databazich:). Naopak predmet Senzory a site by si zaslouzil mozna vice prostoru a mozna jeste vetsi zacleneni konkretnich senzoru v budovach (princip funkce apod. v podstate alespon na urovni materialu, ktery nam poskytl p. Kaspar na predmetu Mereni v budovach, celkem uzitecna vec).

 


 

Uchytil jsem se v menší firmě zabívající se TZB, hlavně vytápění, instalace, solární systémy a tepelná čerpadla, zatím tvořím cenové nabídky pro zákazníky i s ekonomickou bilancí návratností různých zdrojů tepla. Časem by se měla pracovní náplň rozšířit na celkovou projekci vytápění, TČ, regulací, VZT atd, pokud tomu dovolí očekávaná finanční recese. Pro mě bylo studimu IB vekým přínosem, velká většina předmětů mne zajímala, já osobně nemám žádné výtky ani připomínky a jsem vám vděčen za to že jsme mohl IB studovat.

Loga sponzor - OPPA, Praha, EU

Aktuality

Vloženo: 7. 11. 2017
Vloženo: 31. 8. 2017
Vloženo: 14. 6. 2017

©2009 - 2016 Katedra měření, ČVUT v Praze, Fakulta elektrotechnická